06 - 393 298 45 info@socialfacility.nl

Onze kant van het verhaal

Vanuit de opdrachtgevers merkten wij dat technische metingen voor de schoonmaak (VSR-KMS) niet meer voldeden. We moesten meer informatie verzamelen van dienstverleners om het totale product te verbeteren. Na onderzoek zijn wij gestart met belevingsmetingen. Deze belevingsmetingen gaven die extra toevoeging die opdrachtgevers misten. Het waren heel eenvoudige parameters zoals;

  • Bent u tevreden over de medewerker?
  • Zou u de medewerker aanbevelen bij uw vrienden?
  • Wordt er snel op klachten gereageerd?

Maar als we dan toch aan het onderzoeken zijn kunnen we dan ook kijken naar vragen in het proces als:

  • Is er een werkprogramma?
  • Draagt de medewerker beschermende bedrijfskleding?
  • Maken ze de materialen schoon na gebruik?

Door dit soort vragen te stellen kregen we snel inzicht in het proces van de schoonmaakmedewerker. Maar we wilden ook inzicht in de ruimte krijgen die schoon gemaakt werd. Dus stellen we vragen als:

  • Is de ruimte opgeruimd?
  • Is er een aangename geur?
  • Is er een onveilige situatie in de ruimte?

Door deze vragen te stellen en samen te bundelen en te analyseren kunnen we snel herleiden of naast de technische kwaliteit ook verbeteringen te behalen zijn in de beleving. We helpen hierbij niet alleen de opdrachtgever maar ook de dienstverlener. Het rapport heeft meerdere functies.

Diezelfde vraag kwam ook vanuit gemeentelijke instellingen dat de thuiszorg (WMO) die men uitbesteedde aan dienstverleners niet met dezelfde parameters kon worden getoetst als een technische schoonmaak. Ook hier zetten we de belevingstoetsen boven de technische schoonmaak. Want iedereen begrijpt dat in een woning schoonmaken niet altijd even makkelijk is. Sturing op het proces door beleving te toetsen geeft dan veel meer waarde.

Bij zorginstellingen zagen wij dat het direct een andere dimensie gaf aan de situatie. Als eerste gaven we meer informatie terug over de status van de woning waarin de cliënt verblijft. Soms tot schijnende gevallen waar cliënten er alles aan doen om hun omgeving netjes te houden maar dat de woonstichting het nalaat om periodiek onderhoud goed aan te pakken en daardoor de beleving van een schone leefomgeving daalt. Bij zowel de bezoekers/familie maar belangrijker ook bij de cliënt zelf. De beleving van de cliënt zetten we af tegen de technische meting. Er is een goed document wat ruimte biedt tot overleg.

Wie gebruiken onze applicatie